Najdziwniejszy statek świata r/v

Najdziwniejszy statek świata r/v

Na miano najdziwniejszego statku świata na pewno zasługuje r/v FLIP (Floating Instrument Platform – Pływająca Platforma Badawcza). Mierząca 117 metrów jednostka przypomina statek, jest jednak bardziej pływającą boją, zwłaszcza w momencie prowadzenia prac badawczych. Oczywiście wymyślili i wyprodukowali ją Amerykanie w 1962 roku. Jego budowa w stoczni w Portland kosztowała ok. 600 tysięcy dolarów. Jego stałą załogę stanowi pięć osób, natomiast podczas badań w morze na jego pokładzie wyrusza także 11 naukowców.

Inspiracją do zbudowania takiej dziwnej jednostki było stworzenie skutecznego instrumentu do badania fal akustycznych rozchodzących się na różnych głębokościach morza. Był to typowy projekt zimnowojenny, który miał służyć do badań projektantom wystrzeliwanych z okrętów podwodnych rakiet balistycznych. Obecnie FLIP bada rozchodzące się w morzu fale akustyczne, a także gęstość i temperaturę wody, a także inne dane potrzebne dla celów meteorologicznych.

Na co dzień stacjonujący w bazie w San Diego w Kaliforni FLIP i jest statkiem przypominającym nieco łyżkę stołową. Jednak gdy ma zacząć pracować na morzu to zmienia się w pływającą boję. W czasie 28 minutowej transformacji jednostka ta zanurza się w morze na sto metrów swoją dłuższą częścią pozostawiając na powierzchni 17-metrowej wysokości przednią część kadłuba. Operacja stawiania statku w pionie możliwa jest dzięki wypełnianiu wodą zbiorników balastowych, przy jednoczesnym wyparciu przez powietrze wody ze zbiorników, znajdujących się w części wynurzonej.

Przez zmiany położenia statku jego wnętrze zaprojektowane jest tak, aby mógł on służyć członkom załogi i ekipie badawczej zarówno w fazie horyzontalnej jak i wertykalnej. Większość pomieszczeń ma dwoje drzwi, podwojone są też niektóre urządzenia sanitarne np. umywalki. Z kolei łóżka czy toalety znajdują się na specjalnych zawiasach, które przekręcają z poziomu do pionu i odwrotnie. Dla 16 osób są dwa prysznice, ale tylko jeden z nich może być użyty w danej fazie pracy statku.