Praca radiooperatora - wywołania

Schemat wywołań
Praca radiooperatora - wywołania

Komunikacja morska ma zapewnić skuteczną łączność. Dlatego jeśli będziemy korzystać z ogólnoświatowych schematów to nie musimy już zastanawiać sie nad tym co tak naprawdę mamy powiedzieć.

1. Ogólny schemat wiadomości:

I Słowo kluczowe (zależy od priorytetu wiadomości) mayday, pan-pan, securite lub nic przy wywołaniu rutynowym

II Nazwa stacji wywoływanej 3x
All ships lub konkretna stacja

III Moja identyfikacja
Nawa jachtu 3x, 
call sign, 
MMSI, 
pozycja+czas UTC

IV Treść komunikatu

V Zakończnie
Odbiór/Over lub Bez odbior/Out

2. Przykłady wywołań:
Niebezpieczeństwo - DISTRESS
Wywołanie w niebezpieczeństwie
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
THIS IS 
nazwa x3,
MMSI,
Call Sign

Wiadomość w niebezpieczeńśtwie
MAYDAY
THIS IS nazwa x1
MMSI,
Call Sign
POSITION (pozycja statku + czas UTC)
TREŚĆ KOMUNIKATU (Rodzaj zagrożenia, rodzaj oczekiwanej pomocy, inne informacje potrzebne w akcji ratunkowej (np. liczba osób, warunki pogodowe itp.)
IMMEDIATE ASSISTANCE REQUIRED
OVER

3. ODWOŁYWANIE FAŁSZYWYCH ALARMÓW
"zresetować" przystawkę DSC  lub wyłączyć i włączyć radiotelefon aby zapobiec kolejnym wywołaniom.
Na kanale 16 nadać komunikat odwołujący fałszywy alarm:

ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS
THIS IS
identyfikacja stacji (nazwa x3, MMSI, Call Sign)
CANCEL MY DISTRESS/EPIRB/SART/AIS-SART/PLB
ALERT OF
czas UTC nadania fałszywego alarmu
OVER 

4. WYWOŁANIA  Pilne - URGENCY

Priorytet pilności poniżej priorytetu DISTRESS. Prośba o poradę medyczną (Medico - kontakt z lekarzem za pośrednictwem stacji brzegowej), transport medyczny (Medivac).

PAN PAN, PAN PAN, PAN PAN
ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS lub nazwa stacji  x3
THIS IS identyfikacja stacji (nazwa x3, MMSI, Call Sign)
POSITION (pozycja statku i czas UTC) – jeśli nie wysłaliśmy DSC
TREŚĆ KOMUNIKATU (opis sytuacji, przyczyna, dla której wywołujemy, spodziewana pomoc itp.)
Medico lub Medivac – zależy od rodzaju wywołania
OVER

5. WYWOŁANIA Bezpieczeństwa - SAFETY

Używany przy nadawaniu wiadomości dotyczących bezpieczeństwa żeglugi (MSI)
Po nadaniu komunikatu bezpieczeństwa na CH 70 DSC, następnie na CH 16 nadać zapowiedź komunikatu ostrzegawczego:

SECURITE SECURITE SECURITE
ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS
THIS IS identyfikacja stacji (nazwa x3, MMSI, Call Sign)
Nawigation warrnings please listen on channel 13
OUT 

przejść na kanał 13, nadać ostrzeżenie:

SECURITE SECURITE SECURITE
ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS
THIS IS identyfikacja stacji (nazwa x3, MMSI, Call Sign)
POSITION (pozycja statku i czas UTC) – jeśli nie wysłaliśmy DSC
TREŚĆ KOMUNIKATU
Causing danger to navigation
OUT

6. WYWOŁANIA Rutynowe - ROUTINE

Jeśli znamy numer MMSI statku z którym chcemy porozmawiać powinniśmy użyć przystawki DSC, w innym przypadku wołamy po nazwie stacji lub nazwie statku z którym chcemy rozmawiać.

Nazwa stacji/Nazwa statku 3 razy
THIS IS 
nazwa mojego statku 2 razy
TREŚĆ KOMUNIKATU np. pytanie o dostępne miejsce w porcie 
OVER