Baza wiedzy - Kanał 16

Praca radiooperatora - testowanie urządzeń

Jednym z zadań radiooperatora na statku jest sprawdzanie, czy urządzenia są sprawne. Dlatego należy wykonywać testy.

Czytaj więcej »

IRIDIUM GMDSS

IRIDIUM

Nowy system w łączności morskiej wprowadzony w 2020r. przez firmę IRIDIUM zapewnia pokrycie łączności satelitarnej na wszystkich obszarach morskich.

Czytaj więcej »

ATIS – Europejskie wody śródlądowe

ATIS - wody śródlądowe

Na Europejskich wodach śródlądowych wymaga się aby radiostacje na statkach były wyposażone w system ATIS. W tym wpisie krótko wyjaśniamy jak to wygląda.

Czytaj więcej »

Praca radiooperatora - wywołania

Schemat wywołań

Dla wszystkich radiooperatorów pracujących w systemie GMDSS jest ustalony jeden schemat prowadzenia rozmów. Jeśli na morzu będziemy korzystać z tego schematu to komunikacja będzie dużo łatwiejsza!

Czytaj więcej »

Lista kanałów VHF

kanały VHF - obszar morza A1

Radiooperatorzy na obszarze morza A1 mają do dyspozycji 56 kanałów. Każdy z nich ma dopisaną konkretną częstotliwość. W tym wpisie prezentujemy przeznaczenie poszczeglnych kanałów.

Czytaj więcej »

Radiostacja Icom IC-M423

Radiostacja VHF Icom – jest to radiotelefon który można spotkać w Urzędzie Komunikacji Elektornicznej przystępując do egzaminu radiooperatora bliskiego zasiegu SRC. Chcielibyśmy przedstawić jak wygląda taka radiostacja oraz jak zbudowane jest menu urządzenia.

Czytaj więcej »

Alfabet fonetyczny ICAO

Alfabet fonetyczny ICAO znany również jako Alfabet fonetyczny NATO czy Międzynarodowy alfabet fonetyczny – najbardziej rozpowszechniony system literowania wyrazów w pewnych specyficznych zastosowaniach, np. w żeglarstwie podczas prowadzenia komunikacji radiowej, gdzie każdej literze alfabetu odpowiada ustalone słowo.

Alfabetu uczymy się jako małe dzieci, TEGO alfabetu będziemy się uczyć jako "duże dzieci". Gwarantuję Wam, na 100% się przyda jego znajomość.
No to na co jeszcze czekamy? - "Delta Oscar November Alpha Uniform Kilo India" !

Czytaj więcej »

Wyposażenie radiowe

Często pojawiają się wątpliwości, dotyczące wyposażenia jachtu w urządzenia radiowe. Wszystko zależy od obszaru żeglugi, w którym statek ma pływać. Konwencja SOLAS dzieli taki sprzęt na tzw. wyposażenie "podstawowe" oraz "dodatkowe".

Czytaj więcej »

Gorący ziemniak III...alarm DISTRESS DSC HF

Dzisiaj omówimy problem postępowania radiooperatora po odebraniu alarmowania w niebezpieczeństwie "Distress Alert" na DSC, ale na częstotliwościach z zakresu fal krótkich HF.

Czytaj więcej »

Gorący ziemniak II...alarm DISTRESS DSC MF

Kolejna sprawa związana z tematem "postępowanie radiooperatora po odebraniu alarmowania" tym razem na DSC MF. Co robić?

Czytaj więcej »

Gorący ziemniak I...odebrałem alarm DISTRESS DSC VHF

Dzisiaj ważna sprawa, budząca wiele wątpliwości na kursach i egzaminach radiooperatora SRC. Co robić po odebraniu alarmowania w niebezpieczeństwie w zakresie VHF?

Czytaj więcej »

Kanapka, czyli podsystemy, podsystemy...

W łączności alarmowej i bezpieczeństwa (system GMDSS) istotny jest podział środków radiokomunikacji morskiej na tzw. podsystemy składowe. Dzięki temu możemy alarmować w niebezpieczeństwie ręcznie i automatycznie, prowadzić wywołania bezpieczeństwa i ogólne, automatycznie odbierać ostrzeżenia nawigacyjne, meteorologiczne, pilne oraz prognozy pogody. Jednym słowem mamy łączność z lądem.

Czytaj więcej »

Na skróty... w radiokomunikacji

W ostatniej części pisaliśmy o funkcjach spełnianych przez system GMDSS. Niezwykle ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z tego, jaki wpływ na nasze bezpieczeństwo na morzu mają sprawnie funkcjonujące urządzenia radiokomunikacyjne oraz wykwalifikowany personel.

Czytaj więcej »

Funkcje GMDSS?

Wymagania radiokomunikacyjne musi spełniać każda stacja statkowa na podstawie konwencji SOLAS oraz każda administracja morska. Skoro już tyle mówimy o systemie GMDSS, pora zadać pytanie o podstawowe funkcje, które on spełnia:

Czytaj więcej »

Magiczne obszary

Światowy Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa GMDSS obejmuje całokształt środków radiokomunikacyjnych mających zapewnić nam bezpieczeństwo radiowe w czasie podróży morskiej. Urządzenia radiokomunikacyjne wchodzące w skład systemu GMDSS posiadają różne właściwości i ograniczenia co do zasięgu, dlatego też morza i oceany podzielono na obszary A1-A4.

Czytaj więcej »

Dlaczego właśnie GMDSS?

Każdy statek morski powinien być odpowiednio wyposażony, a załoga przygotowana w taki sposób, aby mieć możliwość uzyskania natychmiastowej łącności z lądem. Łączność ta musi spełniać określone funkcje.

Czytaj więcej »

Jakie świadectwo warto posiadać?

Nierzadko stajemy przed dylematem, jakie świadectwo radiooperatora powinniśmy posiadać, aby spokojnie czarterować jachty na morzach.

Czytaj więcej »

Świadectwa radiooperatora, o co chodzi?

Świadectwa radiooperatora wg SOLAS i Regulaminu Radiokomunikacyjnego

Czytaj więcej »

System GMDSS, czyli jak to ugryźć

GMDSS to skrót od nazwy, która jeszcze kilka lat temu spędzała sen z powiek wszystkim oficerom nawigatorom statków podlegających konwencji SOLAS.

A, przecież to takie proste...

Czytaj więcej »